III REZULTAT

Zestaw scenariuszy zajęć wraz z materiałami dydaktycznymi przygotowanymi zgodnie z założeniami projektowania uniwersalnego.

Scenariusze zajęć w języku polskim:

Pozostałe scenariusze w języku angielskim >>>

Zaproponowane kursy będą przykładem tego, jak można realizować w praktyce ofertę edukacyjna, która będzie uniwersalna, adresowana do studentów różnych kierunków, umożliwiając im kreowanie własnych ścieżek kształcenia, a także wzięcie odpowiedzialności za własne wybory. Stymulowanie takiej postawy jest jednym z podstawowych zadań edukacji uniwersyteckiej.

Współcześnie przekonanie o możliwości i potrzebie realizacji edukacji uniwersalnej, transdyscyplinarnej, transkulturowej i ponadnarodowej staje się oczywiste dla wszystkich uczelni. Różnorodne materiały dydaktyczne ułatwiające prace nad taką innowacyjną ofertą edukacyjną na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) mogą być pomocne dla wielu nauczycieli akademickich. W związku ze zmianami cywilizacyjnymi i szybkim tempem życia, idea kształcenia uniwersyteckiego skoncentrowanego na jednej dyscyplinie staje się przestarzałai niewystarczająca, a także nieciekawa dla studenta. Warto podkreślić, że przygotowywana w ramach projektu oferta edukacyjna uwzględniać będzie potrzeby i możliwości poznawcze różnych grup odbiorców. Scenariusze i materiały edukacyjne powinny być nie tylko zgodne z założeniami projektowania uniwersalnego, ale także wykorzystywać najnowsze osiągnięcia i sprawdzone mechanizmy metodyczne w kształceniu na odległość.

Zakładamy, że tematyka kursów w ramach projektu mogłaby oscylować wokół aktualnie ważnych lub uniwersalnych zagadnień, które budują następujące ścieżki edukacji uniwersyteckiej:
– ścieżka retoryczna: pisanie akademickie, myślenie krytyczne, sztuka wystąpień publicznych, erystyka;
– ścieżka prawno-obywatelska: prawa człowieka i obywatela, równość płci i inne formy niedyskryminacji;
– ścieżka środowiskowa: geoinżynieria, nowe „światy”, jakość życia w przestrzeni stworzonej przez człowieka;
– ścieżka cyfrowa: kompetencje cyfrowe, nowe technologie, eliminacja wykluczenia cyfrowego.

Cała oferta zostanie przygotowana z myślą o jej realizacji w trybie zdalnym synchronicznym, tak aby w zajęciach mogli uczestniczyć studenci uczelni biorących udział w projekcie. Dzięki temu zrealizujemy ideę zdalnych mobilności, które są nie tylko słuszne ekologicznie, ale także pozwalają na likwidację barier wynikających z uwarunkowań mobilności klasycznych.